گام دیاتونیک

برگرفته از کتاب تئوری بنیادی موسیقی نوشته پرویز منصوری




از آنجا که فاصله میان درجه ها در گروه گام های دیاتونیک یکدست و برابر نیست، و از آنجا که الگوی قرار گرفتن این فاصله ها در هر گونه دیگر متفاوت است، این گروه انواع گوناگونی را در بر میگیرد. در یک رده بندی کلی، گام های مزور به دو رده بزرگ تقسیم می شوند. رده ی یکم، آن دسته از گام ها را شامل است که فاصله میان درجه های متوالی آنها از فاصله های دوگانه پرده و نیم پرده تشکیل یافته باشد (در این رده معمولا فرض بر این است که هر پرده درست دو برابر هر نیم پرده بوده، و هر اکتاو، در مجموع از دوازده نیم پرده بوده و هر اکتاو، در مجموع از دوازده نیم پرده برابر متشکل است. رده دوم از گام هایی تشکیل شده که به جای یکی از فاصله های پرده یا نیم پرده (و گاه یک پرده و نیم)، یا در کنار این دو گونه فاصله، فاصله (ها)ی دیگری میان درجه های خود داشته باشند.
در موسیقی امروزی، معمول ترین گام های رده اول (متشکل از پرده و نیم پرده) عبارتند از: گام های دیاتونیک بزرگ، و گام های دیاتونیک کوچک.

:: برای دریافت هر گونه اطلاعات از دنیای وسیع موسیقی، شناخت سازهای ایرانی و جهانی (سازشناسی) و همچنین آشنایی با بهترین آموزشگاه موسیقی شمال تهران به سایت مرجع موسیقی ملل مراجعه فرمایید.


, , ,

نوشتن يک نظر

نام :*
رایانامه:
متن نظر:*
تصویر امنیتی:*