منصور صارمی

منصور صارمی (زاده ۱۳۱۳ خورشیدی در رشت - درگذشته ۴ آبان ۱۳۷۸ در تهران)، موسیقیدان، نوازنده چیره‌دست سنتور ایرانی است.



عمدهٔ شهرت او، به واسطهٔ اجراهایی است که به عنوان تکنواز سنتور در رادیو ایران داشته‌است و از شاخص ترین اثر او بعد از انقلاب ۱۳۵۷ می‌توان به کار همایون مثنوی که با آواز محمدرضا شجریان منتشر شده است نام برد.

منصور صارمی به سال ۱۳۱۳ در شهر زیبا و سرسبز رشت متولد شد. برادر او برای سرگرمی خود یک سنتور می‌خرد و روزها شروع به نواختن می‌کند، ولی همین که او از خانه بیرون می‌رفت، منصور خان ساز او را برداشته و پیش خود تمرین و به ساز زدن می‌پرداخت، همین علاقه و پشتکار و تمرین‌های مکرر موجب شد که او پیشرفتی قابل تحسین در نواختن این ساز بنماید به طوری که برادرش در نواختن از او عقب می‌ماند. ابوالقاسم صارمی برادر منصور صارمی نزد شخصی بنام "مش سیف الله" که در همدان، هم ساز می‌ساخت و هم سنتور را به طور سینه به سینه آموخته بود تعلیم می‌گرفت وقتی استعداد شگرف و علاقه برادرش را در نواختن این ساز مشاهده کرد، سنتور خود را به او می‌بخشد و وی را جهت شاگردی و تعلیم نزد شخص مذکور می‌برد، منصور صارمی مدت چهار سال نزد این شخص به فراگرفتن و نواختن سنتور ادامه می‌دهد، ولی چندی بعد با احمد ابراهیمی که شاگرد استاد "غلامحسین بنان" بود و در فرهنگ و هنر به هنر آموزان تعلیم آواز میی داد آشنا گردید و نواختن ردیفهای آواز موسیقی ایرانی را نزد وی آموخت و دیری نگذشت که آقای احمد ابراهیمی، صارمی را به استاد مرتضی خان محجوبی معرفی و او چند سال زیر نظر استاد کار کرد و با صلاحدید و نظر استاد محجوبی، سنتور را طوری کوک می‌کرد که با پیانو پس از این کوک روی سنتور پیاده می‌شد، و در این مورد بخصوص می‌توان از چهار مضرابها و ضربی‌ها نام برد.

چندی بعد منصور صارمی با استاد " نورعلی خان برومند " آشنا شد و مدت چهار سال نیز از محضر استاد " برومند بهره‌مند گردید و در منزل استاد " برومند " چهار مضراب‌های سماعی را بخوبی آموخت ولی دنبال "نت" نرفت مگر چند صباحی که در ارکستر ابراهیم خان منصوری همکاری داشت. منصور صارمی مدتی نیز سلیست برنامه‌های کارگران بود و پس از مدتی توسط رهی معیری برای شرکت در برنامه "گل‌های جاویدان " و سایر برنامه‌های مشابه، دعوت شد و شروع به همکاری نمود و اولین برنامه یی که در "گل‌های جاویدان" اجرا کرد با استاد گرامی حبیب‌الله بدیعی بود و مدت ۱۰ سال در برنامه " گل‌ها " متوالیاً با سایر هنرمندان این برنامه همکاری داشت. منصور صارمی جهت اعتلاء و شناساندن سنتور، این ساز کهن ایرانی به کشورهای: پاکستان، افغانستان، ترکیه، دوبی، کویت و اردن مسافرت و برنامه‌هایی در رادیوهای این ممالک اجرا کرد و در حد و توان خود در بدیهه نوازی خدمت شایانی به موسیقی اصیل و سنتی نمود. وی مردی است متواضع و فروتن و دور از ادعا و تکبر و با وجود این که ستاره درخشانی است در هنر موسیقی اصیل ایرانی، ولی خودش صریحاً می‌گوید که من در مقابل اساتید موسیقی اصیل ایرانی، مانند قطره یی در مقابل اقیانوس می‌باشم.

استاد منصور صارمی به گفته خودشان بسیار تحت تاثیر ساز استاد مرتضی محجوبی بودند و نواخته‌های ایشان نیز رنگ و بویی از پیانو مرتضی محجوبی را داراست.
منصور صارمی در ۴ آبان‌ماه ۱۳۷۸، بر اثر بیماری سرطان در تهران درگذشت

آلبوم‌ها:
1- همایونمثنوی ساز و آواز همایون و مرکب خوانی - اجرای خصوصی به همراه آواز محمد رضا شجریان

این اثر در آذر سال ۱۳۶۳ اجرا و در سال ۱۳۷۴ توسط شرکت دل آواز منتشر شد. این اثر در دستگاه همایون و مرکب‌خوانی اجرا  شده‌است.



::برای دریافت هر گونه اطلاعات از دنیای وسیع موسیقی، شناخت سازهای ایرانی و جهانی (سازشناسی) و همچنین آشنایی با بهترین آموزشگاه موسیقی غرب تهران به سایت مرجع موسیقی ملل مراجعه فرمایید.

:: آموزش سنتور


نوشتن يک نظر

نام :*
رایانامه:
متن نظر:*
تصویر امنیتی:*