محمد حیدری

محمد حیدری (زادهٔ دی ۱۳۱۶ در تهران - درگذشت ۳ شهریور ۱۳۹۵ در کالیفرنیا) ردیف‌دان و آهنگساز برجسته موسیقی پاپ ایران و نوازندهٔ سنتور ایرانی مقیمِ آمریکا بود.



محمد حیدری (زادهٔ دی ۱۳۱۶ در تهران - درگذشت ۳ شهریور ۱۳۹۵ در کالیفرنیا) ردیف‌دان و آهنگساز برجسته موسیقی پاپ ایران و نوازندهٔ سنتور ایرانی مقیمِ آمریکا بود. از جمله ترانه‌های مشهورش، «سوغاتی» و «بهار بهار» با صدای هایده، «بیا بنویسیم» با صدای مهستی، «صبحت بخیر عزیزم» با صدای معین و «دل من» با صدای داریوش را می‌توان نام برد.

محمد حیدری در دی‌ماه ۱۳۱۶ در تهران متولد شد. وی در ۱۳سالگی مقدمات نوازندگی سنتور را از ابوالحسن صبا فراگرفت. مدتی نیز از تجربیات عبدالله دوامی و محمد ایرانی مجرد بهره برد. از سال ۱۳۳۴ به مدت یک سال با ارکستر شماره یک هنرهای زیبا به سرپرستی ابوالحسن صبا همکاری داشت و از ۱۳۳۶ با گروه دیگری در ادارهٔ هنرهای زیبا به سرپرستی نصرت‌الله گلپایگانی همکاری داشت. از همین دوران تا سال ۱۳۵۷ برنامه‌های متعددی در داخل و خارج کشور اجرا کرد.

در کتاب موسیقی‌دانان ایرانی نوشتهٔ پژمان اکبرزاده آمده است: «محمد حیدری از سال ۱۳۴۰ به تدریس در هنرستان موسیقی ملی و کلاس‌های شبانهٔ هنرستان اشتغال داشت. وی توانست شاگردان چیره‌دستی را به موسیقی ایرانی معرفی کند. او سرپرستی «گروه نوازندگان» را نیز عهده‌دار بود و همراه با نوازندگان و خوانندگان مختلف، برنامه‌هایی را نیز در رادیو به اجرا درآورد. اسماعیل واثقی، که از شاگردان حیدری بوده است، و اکنون یکی از نوازندگان برجستهٔ سنتور است، درمورد استاد خود چنین می‌گوید: «سنتور ایران به حیدری بدهکار است.»
محمد حیدری در ۳ شهریور ۱۳۹۵ در جنوب کالیفرنیا و در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

::برای دریافت هر گونه اطلاعات از دنیای وسیع موسیقی، شناخت سازهای ایرانی و جهانی (سازشناسی) و همچنین آشنایی با بهترین آموزشگاه موسیقی غرب تهران به سایت مرجع موسیقی ملل مراجعه فرمایید.

::آموزش سنتور


, , ,

نوشتن يک نظر

نام :*
رایانامه:
متن نظر:*
تصویر امنیتی:*