موسیقی در بین النهرین

کهن ترین تمدن موسیقیایی جهان در منطقه بین النهرین شکل گرفته و قدیمیترین سازه ها و نوشته ها در مورد موسیقی نزد سومریان یافت شده است.

(برگرفته از کتاب "مبانی موسیقی" نوشته کیوان جعفری نژاد.سروین حزین)



موسیقی سومری در خدمت مذهب بود و مراسم مذهبی آن ها در زیگورات ها (معابد سومری) اجرا می شد. قطعات آوازی سومریان اِرِسما نام داشتند که توسط سِم نوعی نی همراهی می شدند. در ارسما برای اولین بار از تکنیک سوال و جواب استفاده شده است. از نوازندگان و خوانندگان سومری می توان به سه دسته گالا، زامرو اشاره نمود.
موسیقی بابلیان تحت تاثیر موسیقی سومر بود. بابلیان برای اولین بار از خوانندگان زن استفاده کردند. همچنین خواندن دسته جمعی هنگام راه پیمایی را به آن ها نسبت می دهند. آشوریان در مذهب و فرهنگ وارث تمدن بابل بودند اما هنرشان بیشتر از مذهب، در خدمت تجلیل و بزرگداشت پادشاهان، دلاوری هاشان در شکار و پیروزی های وحشیانه شان در جنگ ها بود. این موسیقی نه تنها در دربار، بلکه برای عامه نیز اجرا می شد و بدین گونه موسیقی با زندگی مردم در می آمیخت. از سازهای موسیقی آشور می توان به چنگ، نوعی دونای و گونه ای شیپور برای استفاده های نظامی اشاره کرد.
پس از سقوط آشوریان (612 پیش از میلاد) برای مدت هفتاد سال پادشاهان کلدانی که معروف ترین شان بخت النصر بود، به سرزمین  بابل  حکومت میکردند. به سرزمین بابل حکومت می کردند تا سال 539 پسش از میلاد از کوروش شکست خوردند و بین النهرین جزئی از امپراطوری ایران شد. در دوره کلدانیان (که به دوران نو-بابلی مشهور است)، پزشکان برای درمان از نوعی موسیقی درمانی استفاده می کرده اند.



, , , , ,

نوشتن يک نظر

نام :*
رایانامه:
متن نظر:*
تصویر امنیتی:*